Pagina's

zondag 21 januari 2018

Pindasaus / satésaus

 
Zondag vind ik altijd een heerlijke dag om lekker te rommelen in de keuken en van alles uit te proberen. Zojuist een lekkere kipsaté salade gemaakt. Je kunt hiervoor natuurlijk een kant en klare pindasaus gebruiken, maar ik heb nog geen pindasaus gevonden zonder suiker, voor mijn geen optie dus. Mijn moeder maakte altijd zelf de pindasaus bij de nasi en gehaktballetjes en dat recept gebruik ik nog steeds. Ik pas het echter wel eens aan, afhankelijk van wat ik in huis heb.
Deze pindasaus/satésaus is gemaakt met kokosmelk, maar je kunt ook gewone melk of rijstmelk gebruiken. Het kan zelfs met water, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd en vind ik ook wat smakelozer klinken.
In de pindasaus gaat ketjap, maar omdat ik ook hiervan nog geen suikervrije variant heb gevonden gebruik ik Tamari van Smaakt.

Wat heb je nodig voor de pindasaus:

1 rode ui of sjalotje
2 eetl pindakaas
Kokosmelk of andere melk
Ketjap of Tamari
Olijfolie of kokosolie
Evt. sambal

Bereiding:

  1.  Snipper de ui.
  2. Bak met wat olie in een pannetje tot de ui kleurt.
  3. Voeg 2 eetlepels pindakaas toe en roer tot het gesmolten is.
  4. Voeg een flinke scheut ketjap of tamari toe. Let op het is zout, dus te veel maakt je saus ook  zout. Meng dit door de pindakaas.
  5. Voeg in kleine beetjes melk toe tot de saus de juiste dikte heeft.
  6. Is je saus te dik, voeg dan meer melk toe. Is de saus te dun, voeg dan nog wat pindakaas toe.
  7. Is je saus te flauw, voeg dan nog wat ketjap of tamari toe.
  8. Voeg eventueel wat sambal toe, wanneer je het pittiger wilt hebben.

Heerlijk bij de nasi, bami of door je kipsaté salade en natuurlijk waar jij het lekker bij vindt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten