Pagina's

zondag 20 januari 2019

Italiaanse broodjes


Het is weer januari en tijd om bijna helemaal zonder suiker te eten. De suiker in fruit en in koolhydraten in pasta tel ik niet mee voor de suikers, dus die gaan gewoon door. Ik bedoel alle toegevoegde suikers en zoetstoffen. Geen suiker, honing, siroop, enz.
Zelf brood bakken kan dan een probleem zijn. Zuurdesembrood is mij nog niet luchtig en niet te zuur gelukt, dus dat is nog geen optie. Mijn andere brood bak ik altijd met honing, maar dat wil ik nu niet. Hoe nu? Ik heb gelezen dat je brood ook makkelijk zonder suiker kunt bakken. Voorheen had ik gelezen dat je dan het zout ook weg moest laten, dat lijkt me erg flauw worden, dus ik heb voor het eerst zonder suiker en met zout gebakken.
Het eindresultaat is dat het wat minder gerezen is. Het is echter luchtig genoeg en door mijn man goed gekeurd en hij is altijd kritisch, dus test geslaagd.

Deze broodjes zijn ontstaan, doordat ik bij Picnic altijd de Italiaanse slofjes bestel. Heerlijke afbakbroodjes zonder suiker. Vanaf de eerste keer wilde ik ze al maken. Ik heb gekeken naar de ingrediƫnten en die overgenomen, zonder alle smaakstoffen en dergelijke. Het is niet helemaal als de broodjes van Picnic, hoeveelheden heb ik naar eigen idee bepaald, ik vind dat er een heerlijk broodje is ontstaan.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

12 kleine broodjes of 6 normale broodjes.

Ingrediƫnten:

250 gr tarwebloem
250 gr maismeel
15 ml/1 eetl olijfolie of de olie van de paprika
190 ml water
115 ml melk
1/4 tl zout
1 eetl oregano (gedroogd)
50 gr zongedroogde paprika kleingesneden
zakje gedroogde gist
1/2 eetl sesamzaad
extra sesamzaad voor op de broodjes
1 ei
beetje melk

 Bereiding:
  • Doe het water en de melk in het bakblik.
  • Voeg de bloem en het meel toe.
  • Voeg de oregano, het sesamzaad en de paprika toe.
  • Voeg de olie en het gist toe.
  • Voeg het zout toe.
  • Zet de machine aan op het programma deeg.
  • Op het piepsignaal, voeg je de zongedroogde tomaatjes toe. Is het deeg nu te vochtig, voeg dan nog wat bloem toe.
  • Haal het deeg uit het blik, wanneer het klaar is en vorm 12  of 6 broodjes. Zelf leg ik het deeg dan gelijk al op het bakpapier, dan plakt het niet vast wanneer je het deeg in stukken deelt en de broodjes vormt.
  • Leg de broodjes op een bakblik bekleed met bakpapier.
 
  • Bedek de broodjes met een vochtige theedoek en laat een uur rijzen op kamertemperatuur.
  • Wil je glanzende broodjes, klop dan een ei los met een scheutje melk en bestrijk hier de broodjes mee.
  • Verwarm de oven voor op 240 gr.
  • Bak de broodjes ongeveer 15 minuten. De broodjes zijn gaar, wanneer je op de onderkant klopt en ze klinken hol.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Monique,

    Misschien is je brood "minder gerezen" omdat maismeel geen gluten bevat en je dus minder gluten hebt om de gistbelletjes vast te houden?

    Smakelijk!

    Warme groet,

    Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Stef,

    Bedankt. Weer wat geleerd.

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen