Pagina's

vrijdag 22 september 2017

Toert (Limburgse taart)

 


Weekend en dus tijd voor iets lekkers.

Van mijn schoonzus kreeg ik het recept voor 'Toert' een Limburgse taart/vlaai.
Dit recept was echter met geraffineerde suiker en een half potje jam. Ik heb er een recept van gemaakt met kokosbloesemsuiker. De taart is hierdoor minder zoet, maar doordat ik er meer jam op heb gedaan is hij zoeter. Ik heb jam gebruikt waar geen geraffineerde suiker in zit. Soms is het ook geen jam, maar vruchtenspread. Het werkt allemaal.





Ingrediënten:

300 gr bloem

100 gr zachte boter

1 banaan

69 gr kokosbloesemsuiker

1 ei

1 tl vanille extract

1 zakje bakpoeder

potje jam

Olie



Voor dit recept heb je een staafmixer nodig.

Oven voorverwarmen op 200 graden.



1. Meng de droge ingrediënten (bloem, kokosbloesemsuiker, en bakpoeder) door elkaar.

2. Pureer de banaan in een kom met de staafmixer. Voeg het ei en de vanille extract toe en mix mee.

3. Voeg de droge ingrediënten en de boter toe en kneed tot een deeg. Voeg nog wat bloem toe als het te plakkerig is.

4. Vet een taartvorm (ong. 26 cm) in met olie en bestrooi de vorm met bloem.

5. Rol het deeg uit. (ong. 5mm dikte) en leg het deeg in de vorm tot aan de rand. Duw het in de vorm en prik met een vork gaatjes in de bodem.

6. Bedek de bodem met de jam.

7. Snijd het deeg dat je uitgerold hebt in reepjes snijden en leg kruislings over de jam.

8. De toert +/- 20 minuten bakken.



Geniet ervan !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten