Pagina's

zaterdag 1 december 2018

Zelfgemaakte boemboe



Ik maakte al een tijdje zelf mijn bami en nasi en kocht hiervoor kant en klare boemboe in de winkel. In deze boemboe zit echter suiker en sinds ik zonder geraffineerde suiker wil eten is dit geen optie meer voor mij. Ik ben dus zelf op zoek gegaan naar de kruiden die in boemboe zitten. In de recepten die ik vond werd geraffineerde suiker toegevoegd, dit heb ik vervangen door honing en ik merk het verschil niet. 
Voorlopig is dit goed genoeg voor mij.
Mogelijk dat ik in de toekomst de honing verminder of er helemaal uit laat. Van oorsprong zit er ook tamarinde pasta in, maar ik ontdekte dat in deze potjes ook suiker is toegevoegd. Verder zoeken liet mij zien dat je dit ook kunt vervangen door citroensap of azijn.


Ingrediƫnten

1 rode ui
3 tenen knoflook
1 tl honing
1 tl laos
1 tl koenjit
1 tl gemberpoeder
1 tl ketoembar
1tl djinten
1 tl serehpoeder
4 tl tamari
1 tl citroensap of azijn
sambal 

Bereiding:

  1. Snij de rode ui en 3 tenen knoflook in stukken en maal ze in een vijzel of maak fijn met de staafmixer. 
  2. Voeg 1 tl honing, 1 tl laos, 1 tl koenjit, 1 tl gemberpoeder, 1 tl ketoembar, 1tl djinten, 1 tl serehpoeder, 4 tl tamari, 1 tl citroensap of azijn toe.
  3. Meng dit door elkaar. 
  4. Voeg sambal naar smaak toe.
  5. Klaar is je boemboe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten